Tarikh : 08.08.2012
Masa : 8.40 – 9.40 pagi
Tahun : 4 Amanah
Jumlah Murid : 30 orang
Tajuk : Melancong ke Sabah
Kemahiran :
FU : 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 3 (i) membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik.
FS : 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 2 (i) membina ayat majmuk daripada dua atau lebih ayat tunggal yang diberikan.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran ini , diharap murid dapat:
1. Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.
2. Membina dan menulis 5 ayat majmuk daripada ayat tunggal yang diberi dengan betul dan kemas.
Pengetahuan Sedia Ada : 1.Murid pernah mengikuti rombongan sekolah atau lawatan sambil belajar.
2.Murid telah mempelajari kata hubung.
Tatabahasa : Kata Hubung
Kosa kata : dan, atau, sambil
Ilmu : Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Nilai : Sayang,hormat menghormati
Bahan Bantu Mengajar : LCD, laman web, komputer, petikan, lembaran kerja, pen marker, kertas A4
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Murid ditayangkan video tentang tarian tradisional.
2. Murid bersoal jawab tentang video tersebut bersama guru.
· Ini tarian apa?
· Tarian ini berasal dari negeri __________.
3. Guru mengaitkan gambar ini dengan P&P hari .
|
BBM 1:
Video tarian Sumazau
KBT
Kecerdasan Pelbagai
| |
Langkah 1 (15minit)
|
Tayangan slaid: tempat menarik di Sabah
Laman web:
tempat_menarik_sabah
|
1. Murid ditunjukkan slaid tentang tempat-tempat menarik di negeri Sabah.
2. Murid diminta membaca petikan yang diberikan.
3. Semua murid membaca senyap.
4. Murid membaca kuat.
5. Guru mengadakan pertandingan membaca petikan mengikut kumpulan.
· Guru meminta murid lain menilai sebutan rakan mereka.
· Guru memberi ulasan tentang aspek sebutan.
· Kumpulan murid yang mendapat markah tertinggi diberi bintang sebagai ganjaran.
|
BBM 2:
Slaid
KP: Verbal-linguistik
KB: Mengumpul dan mengelaskan
BBM: Lembaran petikan
BCB:Bacaan Intensif
|
Langkah 2
(10minit)
|
|
BBM 3:
Lembaran petikan
KB: Menjana idea
| |
Langkah 3
(10 minit)
|
1. Murid membaca dua ayat tunggal yang ditayangkan.
2. Murid diterangkan bagaimana membina ayat majmuk menggunakan kata hubung yang telah dipelajari.
3. Murid membaca ayat majmuk yang telah dibina.
| ||
Langkah 4
(15minit)
|
Aktivi menulis:
Kumpulan 1:
1. Murid diminta membina ayat majmuk berdasarkan lembaran kerja yang diberikan.
2. Guru membuat rumusan dan membaiki ayat yang telah dibina.
Kumpulan 2:
1. Murid diminta mengisi tempat kosong dengan kata hubung yang sesuai.
Kumpulan 3:
1. Murid membina ayat yang lengkap menggunakan kata hubung yang diberikan.
|
BBM 4:
Slaid ayat-ayat tunggal & ayat majmuk
BBM 5: Lembaran kerja
KB: Menjana idea
| |
Penutup
(5 minit)
|
|
1. Murid diperdengarkan lagu Tinggi-tinggi Gunung Kinabalu.
2. Murid menyanyi bersama-sama.
3. Bimbing murid rumus isi pelajaran.
· Nilai-nilai murni
1. Sayangkan negara sendiri.
2. Bersyukur menjadi rakyat Malaysia
3. Malaysia mempunyai banyak tempat menarik yang boleh dilawati.
4. Dapat jimatkan wang jika melancong dalam negara.
|
BBM 6:
Lirik lagu
KB: Merumus
|
No comments:
Post a Comment